10 nasvetov za vsakodnevni pregled gorskega kolesa


Ravnokar ste končali vsakodnevno tlako v zatohli in pretopli pisarni in lep poletni dan kar kriči po obisku bližnjega grička ali priljubljenega popoldanskega kroga. S kolegi ste se že dogovorili za uro in  mesto srečanja, opravili ste nakup najljubše izotonične pijače in energijskih ploščic, oblekli najnovejšo kolesarsko opravico in se polni pričakovanja po novi avanturi s prijatelji odpravili v garažo po svojega dvokolesnega prijatelja.

Ampak, že tista blatna sled pred vrati garaže začne v vaših možganih prebujati spomin na prejšnjo, tisto kulsko blatno turo, ki ste jo nekaj dni nazaj odpeljali po bližnjih gozdnih poteh. Odprete vrata, zagledate kolo – ne kolo, blatno karbonsko gmoto naslonjeno na steno garaže. Zagrabi vas panika, opazite prazno gumo, zavore ne delajo – drama! Tura danes odpade! 

Da se taki scenariji nebi dogajali (verjemite mi na besedo, da SE), si v naslednjem videu poglejte, kako malo časa je potrebno, da bo vaš konjiček vedno veselo rezgetal med vašimi nogami.

Vse se seveda začne pri čistoči – ker sem tudi sam en kos "biciklmajstra" vem, kako je to pomembno. Dostikrat so me prijatelji zafrkavali na to temo, češ da bom barvo zdrsal s pretiranim vrtenjem krpe okoli okvirja kolesa, pa da če delam samo za spreje in šampone, ki so narejeni za nego dvokolesnika in še in še bi lahko našteval. Enkrat so mi ga celo zavili v celofan! 

 Verjemite mi, ni trik samo v tem, da je kolo lepo, svetleče in čisto, ampak le tako lahko opaziš napake, ki so skrite in posledično lahko tudi nevarne – od počenega okvirja, razrezane gume, puščajočih zavor in še bi lahko našteval.

Ampak, »gremo po vrsti, ku so hiše u Trsti«. 

1. Pregled krmilnega ležaja

To je tisti del kolesa, okoli katerega se vrti vzmetna vilica. Zaradi obremenitev in vibracij se kaj rad razrahlja. Zračnost ležaja preverimo tako, da z desno roko zagrabimo prednjo zavoro, z lepo pa objamemo lezaj na mestu, kjer se stikata prašni pokrovček ležaja ter zgornji del krone. Kolo potisnemo naprej in nazaj in če začutimo, da je v ležaju«luft«, odvijemo dva vijaka na krmilni opori (fajfi) ter z imbus ali torx ključem narahlo zategnemo vijak na vrhu krmilne opore. Pri tem ne pretiravamo, saj se mora krmilo lepo in prosto vrteti. Vijake nato nazaj zategnemo, vendar ne preveč. Vrednosti so zapisane na etiketi, ki je nalepljena na krmilni opori, vendar boste potrebovali momentni ključ.

2. Pregled pritrditve koles

Dostikrat sem bil priča na srečo smešnim situacijam, ko so prijateljem na turah odpadala zadnja kolesa zaradi narobe obrnjenih zapenjalcev koles. Pod nobenim pogojem jih ne obračajte v smeri vožnje ali navzdol! Po vsaki vožnji preglejte zračnost pest v okvirju in vzmetnih vilicah in jih po potrebi zategnite. Tudi tukaj velja pravilo – ne pretiravajte!

3. Vzmetenje

Če se vozite s kolesom, ki ima samo vzmetne vilice, potem pregledate samo sledi obrabe drsnikov (sliderjev), morebitne odvečne sledi olja, ki služi kot mazivo kartušam in zračnost vilic samih. To naredite na podoben način kot pri testiranju krmilnega ležaja, vendar z levo roko objamete mesto, kjer se vilice stikajo z drsniki. Če se pojavi zračnost, jih (vilice seveda) čaka obisk specialista da zamenja obrabljene dele.

4. Prestave

Tukaj naprosite za pomoč prijatelja ali pa enostavno napeljite močnejšo vrv med dve drevesi in kolo obesite za sedež tako, da se bo zadnje kolo prosto vrtelo. Preverite, če prestavne ročice in menjalnik (prestavni sklop) delujejo brez težav. Očistite ostanke masti in umazanije ki se nabere med koleščki menjalnika. Če opazite, da prestavljanje navzdol ni tekoče je to lahko znak obrabe pletenice ali bovdna. Zamenjajte jih!

5. Veriga

Mora biti vedno čista in negovana. Preverite, če ste slučajno med vožnjo pridelali kak trd člen na verigi – to storite tako, da gonilko zavrtite nazaj in opazujete, če veriga preskakuje na zobnikih. Dostikrat se tudi zgodi, da se zaradi slabega vzdrževanja in iztrošenosti veriga raztegne. Tudi za merjenje stanja  verige obstajajo posebna orodja. Svetujem vam, da verigo ob iztrošenosti čim prej zamenjate, saj boste tako ohranili ostale dele pogonskega sklopa (zadnji verižnik ter prednje zobnike)

6. Gume

Seveda naprej preverite pritisk v obeh gumah. Priporočen pritisk je zapisan na straneh plašča, seveda se pa pritisk v gumah spreminja glede na namen uporabe. Preglejte, če guma ne vsebuje tujkov (trni, steklovina, železni opilki) in da je profil še vedno ustrezno definiran – viden. Z gladkimi gumami po blatu ne boste prišli daleč, razen do telesnega stika s to lepljivo zemeljsko gmoto.

7. Napere

Napere so odgovorne, da vaše kolo teče naravnost, zato si tudi zaslužijo delček vaše pozornosti. Večje obremenitve so seveda na zadnjem kolesu (prenos moči preko verige, zavore, udarci…). Napere naj bodo kar se da enakomerno napete.

8. Gonilni ležaj

Je del pogona vašega dvokolesnega prijatelja in je kot tak podvržen številnim »zlorabam«.  Od vrtenja pedal, skokov, udarcev in še bi lahko naštevali. Škrtanje in zračnost v gonilnem ležaju nista dobrodošla gosta. Menjavo zaupajte kolesarskim serviserjem. In ne čakajte toliko časa, da vam gonilke ostanejo pripete na vaših SPD čevljih – brez stika s kolesom!

9. Zavore

Pri zavorah ni šale! Le te morajo v vsakem trenutku biti pripravljene na delovanje. Mehka ročica, pojemanje zavorne moči nista nikoli dobra znaka. Ker zavore dejansko ščitijo njihovega uporabnika pred bližnjim srečanjem s hrastom, vzdrževanje le-teh zaupajte serviserjem. Sami pa lahko pregledate stanje rotorjev (zavornih diskov), zavornih ploščic in stanje hidravličnih cevi.

10. Pregled vseh vijakov na kolesu

Po vsaki vožnji preglejte vijake, ki  skupaj držijo vaš dvokolesni dragulj. Največkrat boste potrebovali le imbus ključe  št. 4, 5, 6 in torx ključ TX25. Vse skupaj traja pet minut in verjemite mi na besedo – izplača se!

Torej, po vsaki vožnji posvetite nekaj časa vašemu kolesu – ob tem se boste umirili, ohladili in ne nazadnje boste počasi začeli spoznavati drobovje vašega zvestega dvokolesnega prijatelja!

Pa obilo uspeha in lepih poti vam želim!
 

Več iz te teme:

Komentarji: