Spletna mesta Dela, d. d., (slovenskenovice.si, delo.si, deloindom.si, polet.si, ddom.si, pogledi.si) uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh? V redu Omejujem piškotke Želim več informacij

Main menu

Gvarana, rastlina, ki daje energijo

Energijske krogliceEnergijske kroglice

Legenda amazonskega plemena Guarani, po katerem je vzpenjalka tudi dobila ime, pravi, da je gvarana zrastla iz oči božanskega otroka, ki ga je ugriznila strupena kača. Med avtohtonimi prebivalci Amazonije zato velja za čudežno rastlino, ki so jo za izboljševanje fizične vzdržljivosti uporabljali že dolgo pred prihodom Evropejcev. A še vedno je priljubljena tudi v »novodobni« Braziliji – energijski napitki, ploščice, čokolade, žvečilni gumiji in še kaj bi se našlo na policah njihovih trgovin. V veselje vseh tistih, ki med svojo športno aktivnostjo segajo po poživilih, a se izogibajo sintetičnim, so posušena in v prah zmleta semena gvarane že lep čas dostopna tudi pri nas.

Kofein in športna aktivnost

Aktivna snov gvarane je gvaranin, ki je enak kofeinu, le da je dobil svoje ime za lažje razlikovanje od kofeina iz kave. Kofein je splošno razširjeno poživilo, o njegovem vplivu na športno aktivnost so bile narejene številne raziskave. Ugotovitve niso enotne, težava je predvsem neujemanje raziskovalnih metod in načrtovanja raziskav, v nečem pa se znanstveniki strinjajo: kofein pozitivno vpliva na vzdržljivost ob dolgotrajnih telesnih naporih, medtem ko vpliv na naporne aktivnosti s kratkim trajanjem ni bil zaznan.

Glavno gorivo za mišice med športno aktivnostjo je glikogen, ko njegove zaloge poidejo, telo začne črpati maščobne zaloge, kar spremlja občutek izčrpanosti in pomanjkanja energije. Kofein mobilizira maščobne zaloge in spodbudi delujoče mišice, da kot del goriva uporabljajo maščobo, čeprav imajo še vedno na voljo glikogen. Raziskave so pokazale, da se je s prisotnostjo kofeina poraba glikogena v prvih petnajstih minutah aktivnosti znižala za 50 odstotkov.

S tem se podaljša trajanje zaloge glikogena, prehod na maščobne zaloge pa ne povzroča tako močnega padca energije. Vpliv kofeina na aktivnosti, ki trajajo dlje kot dve uri (npr. ultramaratoni), uradno ni raziskan, a ima verjetno podoben učinek. Ker s trajanjem aerobne aktivnosti narašča poraba maščobnih zalog kot goriva, bi lahko imel kofein pomembno vlogo pri varčevanju z glikogenskimi rezervami in enakomernejšem prehodu na maščobne zaloge.

Po raziskavah, opravljenih na Avstralskem inštitutu za šport v Canberri, naj bi na izboljšano športno aktivnost deloval vsaj en miligram kofeina na kilogram telesne teže, kar pomeni za povprečnega 80 kilogramov težkega športnika okoli tri grame gvarane (približno tri četrt čajne žličke).

Kofein iz gvarane deluje enako, njegova prednost pa je, da se v krvni obtok absorbira počasneje in enakomerneje od kofeina iz kave. Zato je poživilni učinek gvarane bolj dolgotrajen in enakomeren, poleg tega gvarana v prahu vsebuje približno dvakrat več kofeina od enake količine kave. Če jo primerjamo s sintetičnimi poživilnimi pripravki, je njena prednost gotovo, da ne vsebuje umetnih sladil, barvil in arom, ki so dolgoročno škodljivi.

Ne le za vzdržljivost

Pozitivni učinek gvarane pri športni aktivnosti je tudi njena sposobnost čiščenja krvi. Med aktivnostjo naj bi iz mišic sproti odstranjevala nastalo mlečno kislino, ki nastane kot stranski produkt anaerobnega metabolizma v delujočih mišicah in povzroča vsem dobro znani »muskelfiber«. Izkušnje športnikov, ki ob naporni vadbi uživajo gvarano, kažejo, da se zapoznela mišična bolečina pojavi v veliko manjšem obsegu ali pa sploh ne.

Zaradi vpliva na pospešeno izgorevanje maščob se gvarana uporablja tudi pri zmanjševanju odstotka telesne maščobe, poleg fizične vpliva še na psihično aktivnost. Študija iz leta 2005, predstavljena na Radiološki zvezi Severne Amerike, je dokazala, da se je posameznikom po zaužitju kofeina izboljšalo delovanje dela možganov, odgovornega za spomin. Ob zaužitju se poveča pozornost, močan je tudi občutek budnosti.

Ne le kofein

Poleg gvaranina vsebuje gvarana še druge snovi. Približno polovico semena zavzemajo vlaknine, ki pripomorejo k učinkoviti prebavi in v prebavilih vežejo nase odpadne snovi. Vsebuje tudi saponine, sekundarne metabolite rastlin, ki jih raziskave povezujejo s krepitvijo imunskega sistema, zniževanjem koncentracije holesterola LDL v krvi, preprečevanjem nastajanja krvnih strdkov in protikancerogenimi lastnostmi. Sledijo tanini (polifenolne spojine, ki blažijo prebavne težave, kot je diareja), flavonoidi (delujejo kot antioksidanti) in poleg gvaranina še drugi alkaloidi (stimulirajo živčevje).

Slabe strani gvarane

Čeprav lahko superhrano, to je hrano z visoko vsebnostjo za zdravje koristnih snovi, večinoma uživamo v neomejenih količinah kot običajno hrano, sodi gvarana med tista superživila, za katera to ni res. Kofein ima namreč tudi stranske učinke, med katerimi je za športnike še posebno pomembna diuretična aktivnost. Predvsem pri daljši aerobni aktivnosti lahko dehidracija in prebavne težave povzročajo težave, gvarana kot diuretik pa jih lahko še poveča. Zato je pri uživanju gvarane pomembno uživanje večjih količin tekočine. Prav tako je pomembno, da pred pomembnejšo športno aktivnostjo že poznamo vpliv gvarane na naše telo. Vsak posameznik se namreč na različne snovi odzove povsem individualno v skladu s svojim metabolizmom, pripravljenostjo, morebitno občutljivostjo na neko snov in podobno. Na dan tekmovanja poseganje po nepreizkušenih zadevah in improvizacija nikakor nista priporočena.

Uživanje gvarane je zaradi njenih močnih stimulativnih učinkov na živčevje odsvetovano tudi nosečnicam in ljudem, ki imajo težave z nespečnostjo. Tudi pri zdravih ljudeh količine gvarane, ki jih zaužijemo brez neprijetnih stranskih učinkov, niso neomejene. Čeprav je popolnoma naravno živilo, je njen stimulativni vpliv za telo lahko obremenjujoč. Poleg tega ne odpravlja vzroka utrujenosti, ampak ga le prikrije – če nas muči kronična utrujenost, gvarana ni prava rešitev.

Komentarji